بررسی یادگاریهای مسجد جامع اصفهان
نویسندگان
چکیده مقاله:
مسجد جامع اصفهان نه تنها از نظر ارزشهای معماری و هنری دارای اهمیت است، بلکه به عنوان پایگاه مستحکم اقتصادی و اجتماعی و مذهبی، در دوران حیات خود، نقش مهمی را ایفا کرده است. از دید معماران و مورخان هنر، این بنا به عنوان دایرهالمعارف هنر و معماری بررسی شده است. از دید بعضی از کارشناسان، یادگارنویسی بر دیوار بناهای تاریخی نوعی تخریب به شمار میرود؛ اما پارهای از این دستنوشتهها حاوی اطلاعات اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و ادبی مهمی بوده که انعکاسی از حوادث و وقایع زمان خود هستند و همچون اسنادی ارزشمند ناگفتههایی درباره زمان تاریخی خود دارند. هدف از این پژوهش، شناخت این گروه از ارزشهاست. در پژوهش حاضر ضمن معرفی دستنوشتهها، تلاش بر آن است تا این اطلاعات از درون آنها استخراج شود. پرسش مطرح شده آن است که در یادگاریهای مسجد جامع چه اطلاعات تاریخی نهفته بوده و میزان ارتباط متن نوشتهها با این مکان مذهبی تا چه حد است. این دستنوشتهها به لحاظ شیوه نگارش و سبک ادبی و تنوع محتوایی درخور بررسی بوده و معرف ادبیات عامیانه و اعتقادات مردمی هستند که یادگاریهایشان همچون اسناد و مدارک تاریخی در مسجد به جای مانده است. بیشتر موضوعاتی که در این دستنوشتهها به آنها اشاره شده عبارت است از: آیات قرآنی و حدیث، اشعار، نوشتههای ترکیبی، اسم نویسنده و تاریخ، درخواستها، شرحِحال نویسی، تمرین خط و درخواست حفظ نوشته و تعدادی یادگارنگاره با نقوش مختلف بر روی ازارههای سنگی و دیوارهای گچی و ستونهای مسجد. در این مقاله که بیشتر حاصل کارهای میدانی نگارندگان است، تمام قسمتهای مسجد بررسی شده و تا حد امکان سعی شده است، یادگاریها و دستنوشتهها با دقت کافی خوانده شده و نوع خط و سطح خوشنویسی و محتوای آنها نیز مشخص شود.
منابع مشابه
بررسی یادگاری های مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان نه تنها از نظر ارزش های معماری و هنری دارای اهمیت است، بلکه به عنوان پایگاه مستحکم اقتصادی و اجتماعی و مذهبی، در دوران حیات خود، نقش مهمی را ایفا کرده است. از دید معماران و مورخان هنر، این بنا به عنوان دایرهالمعارف هنر و معماری بررسی شده است. از دید بعضی از کارشناسان، یادگارنویسی بر دیوار بناهای تاریخی نوعی تخریب به شمار می رود؛ اما پاره ای از این دست نوشته ها حاوی اطلاعات اجتم...
متن کاملتحول فضایی در معماری مسجد چهارایوانی نسبت به مسجد شبستانی (مطالعه موردی: مسجد جامع اصفهان)
الگوی «چهار ایوانی » از اوایل سده پنجم الگوی غالب در طراحی مساجد ایران بوده است. فارغ از علل تاریخی ترویج،بهبود کیفیت معماری مسجد در الگوی چهارایوانی نسبت به الگوی « شبستانی » که پیش از آن رواج داشت، موضوع بحثاین نوشتار است. ملاک در تحلیل معماری این دو، «کیفیت فضا » است. بدین منظور از نظریه «نحو فضا » استفاده شده تافضای معماری دو الگو مورد بررسی کیفی قرار گیرد. همچنین از لحاظ «کارکرد » و ویژگی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 2
صفحات 117- 132
تاریخ انتشار 2016-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023